Sunday 24 October 2010

mengemudi bahtera transformasi,.,.,


tujuan aku menulis entry ni bukan sebab aku nak menunjuk2 yg aku adalah pengkaji dan pengkritik politik malaysia,.,.,.hahahah,.,.,biarlah para prof. dan sarjana lain yg mengkritiknya.,.,.sebenarnya aku dicabar or tercabar dgn kata2 sahabat aku yg begitu fanatik dgn kepartian (sng ckp dy PAS),..,dy mmg bercita2 menjadi ahli politik berjaya,..,.,ketika ditegur oleh aku mngenai politik kepartian beliau.,,.tros melenting,.,aku mmg la x minat politik sgt.,.,tapi bila berhujah kita berhujah dgn fakta bukannya emosi.,,bila dy terdiam dgn kata2 aku dy mula nak maki hamun la,.,heheheh.,,.peace no war.,..,kalau x puas ati jom kita sama2 ambil calon PRU-13 nanti tgok spa mng.,,kalau u calon Pas gue calon UMNO pon xpa.,.,.utk jadi seorang ahli politik berjaya kita x boleh begitu taksub.,,.taksub disini aku nak pecahkan lg kepada 2 bahagian.,,.pertama taksub dgn parti2 tertentu.,.,kedua taksub dgn individu2 tertentu,,.sebenarnya byk lg cara pemikiran yg xsihat yg slalu diamalkan rakyat malaysia contohnya ada yg follow the crowd maksudnya dy akan menybelahi yg ramai kerana baginya yg ramai adalah benar.,.,ada sebaliknya yg oppose the crowd,,.ada yg pemikiran mengikut keadaan persekitaran,.,dan byk lg la.,.,tetapi dlm aspek politik 2 cara pemikiran inilah yg selalunya membelenggu kebanyakkan rakyat malaysia.,.,apabila ketaksuban ini bermaharajalela pemikiran akan terus terbatas n ter'block'.,,.maka lahirlah golongan ngoblog2 ini,,.hahahah,.,.utk memastikan anda semua lebih jelas apa yg aku katakan dgn taksub dgn individu baik kiranya aku memberi sedikit contoh.,,.kalau penyokong PAS,.,.ketaksuban mereka terhadap Tok Guru terlalu tinggi,.tidak keterlaluan aku katakan tarafnya jika dibandingkan Dr.yusuf qhardawi adalah lebih tinggi bagi penyokong PAS,,..aku risau golongan pas akan terikut dgn pemikiran syiah yg terlalu jaoh sesat akibat sikap fanatik mereka terhadap pemimpin,,.,.sejujurnya aku juga sgt menghormati ketokohan tok guru,.,TAPI HARUS DIINGAT BELIAU BUKANLAH SEORANG YG MAKSUM.,.,bila aku ckp mcm tu,..,para penyokong fanatik PAS akn berkata,,.'xkanlah nak kata najib lg bagus dr tok guru'.,.,'org mcam tu pon x cukup bagus lagi ka?',,.'hg nak pemimpin mcm mna lg?'.,,,.soalan2 ni akan timbul dgn nada2 kecaman yg keras,.,.hahaha,,.mengapa soalan2 ini timbul.,.,ini kerana mereka x memahami aliran pemikiran yg cuba aku serapkan kepada mereka,.susah nak serapkan supaya orang lain faham apa yg kita nak sampaikan.,,.kalau ada teknik utuk mengalirkan dari otak ke otak,,.dah lama kementerian pelajaran n pengajian tinggi gunakan,.,.so semua akan jd prof. dgn mudah.,.,hahahahh.,kembali ke topic asal,,.,..maksuud aku Tok Guru bukan maksum bukan bermaksud dy 'x baik'.,,.tapi andai kita mampu mencari beratus beribu malahan berjuta kesalahan najib dalam masa 2 tahun beliau memerintah,,,.cuba tnya penyokong fanatik PAS.,.,tolong senaraikan SATU SAHAJA KESILAPAN ATAU KESALAHAN TOK GURU,.,,.mereka akan terdiam dan tidak mengetahui kesalahan Tok Guru,,,..,tujuan aku bertanya soalan sedemikian bukanlah utk mengajar mereka mencari kesalahan org lain (padahal mmg masyarakat kita terer bab cari kesalahan org lain),,.tetapi utk mengajar mereka berlaku adil kepada semua orang.,aku akui kalau nak dibandingkan Tok Guru dgn najib mmg jaoh bezanya,.tetapi bukan lah najib buat 1000 kesalahan Tok Guru still 0,.,.,.mungkin ada 1 or 2 kesalahannya,.,.ramai lg tokoh di Malaysia yg mempunyai penyokong2 setia mereka ini,,(golongan fanatik kepada individu tertentu tanpa memberi ruang kpd akal mereka utk menghakimi individu tersebut),.,.,lihat lah penyokong anwar ibrahim..,anwar umno aku umno,,anwar PKR aku PKR,,,.penyokong Tengku Razaleigh(KULI),..,kuli umno aku umno,..,kuli semangat 46 aku smgt 46.,,.kuli umno balik aku pon umno balik,,..,

ketaksuban kedua ialah ketaksuban kepada parti tertentu.,.,ketaksuban ini secara jujurnya aku katakan adalah hasil didikan UMNO kpd rakyat malaysia,.,mengapa aku mengatakan mereka adalah tunjang yg merosakkan pemikiran rakyat malaysia supaya lebih cenderung taksub kepada parti,.,.punca utamanya ketidakbebasan media,.,kita boleh lihat bagaimana media arus perdana(maksud aku media arus perdana adalah semua stesen tv dan beberapa media massa seperti B.harian n utusan) dikongkong oleh parti pemerintah.,.,isu azmin ali memberi komen mengenai Dr.M ketika beliau dimasukkan ke hospital tempoh hari.,.,lihat bagaimana media arus perdana boleh menemurahah hampir 10 org yg mengecam tindakan azmin.,,.TAPI KENAPA TIDAK MENEMURAMAH AZMIN SENDIRI,.,.,mungkin beliau ada penjelasan tersendiri,.,isu kenaikan air di P.Pinang,,.kenaikan air di kedah,.,.isu wang judi.,isu balak.,.,isu merobohkan gerai2 melayu,.,..,mengapa mereka boleh menemuramah bepuluh2 org yg mengutuk kerajaan2 negeri tersebut tetapi mereka tidak berani menemuramah pemimpin2 terlibat.,sudah terang lagi bersuluh bertapa berat sebelahnya media arus perdana ini.,,.mana tidaknya.,,.dato' johan jaafar kan pengerusi media prima.,.,hahaahah,.,.,.mestila dy kontrol tv2 dy..,,.akibat daripada media arus perdana yg berat sebelah ini,..,,.,.maka pemikiran rakyat telah diasuh dgn satu perspektif pemikiran kolot dan jumud,,..,so tugas rakyat malaysia semakin mudah..,mereka tidak lg perlu memikir panjang bagi menilai yg mana betul yg mana salah,.,.tugas mereka menjadi lebih mudah.,bg pembangkang.,,.apa yg dikatakan media arus perdana adalah salah 100%.,,..,apa yg dikatakan HARAKAH,Suara Keadilan adalah betul 100%,,.begitu sebaliknya bg penyokong kerajaan.,,.implikasinya pemikiran politik rakyat malaysia akan terbatas dari menilai yg mana kaca yg mana permata,.,.kerugiannya akan ditanggung oleh anak cucu mereka juga.,.,kita lihat bagaimana ketika perlembagaan persekutuan dikeluarkan.,,.PUTERA-AMCJA juga telah mengeluarkan perlembagaan cadangan mereka yg dikenali perlembagaan rakyat.,.,tetapi oleh kerana ketaksuban ini pemimpin ketika itu tidak langsug menilai dan meneliti cadangan perlembagaan rakyat.,,.sepatutnya mereka perlu compare keduanya dan menapis semula.,.,yg baik diambil yg buruk dibuang.,.,kita lihatlah semula apa terjadi kepada kita hari ini akibat pemikiran jumud dalam berpolitik yg diamalkan nenek moyang kita terdahulu,.,.

ok la aku nak makan.,.,,.next post aku nak komen psal Umno plak sempena perhimpunan agung umno.,.,hahahah

No comments:

Post a Comment